- Ga naar het menu Extra en kies E-mailaccounts....
- Klik daarna onder e-mail het bolletje voor Een nieuwe e-mailaccount toevoegen aan.
- Klik vervolgens op Volgende.
- Kies bij servertype IMAP (POP3 kan ook, maar is alleen in specifieke gevallen handig)
- Klik op Volgende.
- Vul achter Naam uw eigen naam in. Deze naam wordt bij de ontvangers van uw e-mail getoond als afzender.
- Zet achter E-mailadres uw eigen e-mailadres.
- Achter Server voor inkomende e-mail (IMAP) en Server voor uitgaande e-mail (SMTP) zet u beide mail.initfour.nl.
- Vervolgens vult u bij Gebruikersnaam en Wachtwoord de inloggegevens van uw e-mailaccount in. Let er op dat een gebruikersnaam iets anders is dan een e-mail adres.
- Klik op Meer instellingen....
- Ga naar het tabblad Server voor uitgaande mail.
- Vink het vakje voor Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aan.
- Kies voor Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.
- Ga vervolgens naar het tabblad Geavanceerd.
- Kies onder Inkomende e-mail (IMAP) voor SSL/TLS met poortnummer 993 of 'Start TLS' met poort 143.
- Kies onder Uitgaande e-mail (SMTP) voor poort nummer 587 en 'STARTTLS' uit het afrolmenu.
- Klik vervolgens op Ok en in het venster e-mailaccounts op Volgende.
- De procedure is voltooid. Klik op Voltooien.
- U kunt nu het beste even controleren of alles naar behoren werkt. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar een e-mailadres (van uzelf of van iemand anders) buiten Initfour. Vanaf dat e-mailadres dient er vervolgens een bericht terug gestuurd te worden naar uw e-mailadres bij Initfour.
- Soms wil een virusscanner meekijken met uitgaande berichten. Omdat de e-mail verstuurd moet worden via een beveiligde verbinding (TLS) is dat niet mogelijk. Hierdoor kan de virusscanner de verbinding verbreken en is het dus helemaal niet meer mogelijk om e-mail te versturen. U kunt hiervoor het beste even kijken bij de instellingen van uw virusscanner.