- Ga naar het menu Extra en kies E-mailaccounts....
- Klik daarna onder e-mail het bolletje voor Een nieuwe e-mailaccount toevoegen aan.
- Klik vervolgens op Volgende.
- Kies bij servertype POP3 of IMAP.
- Klik op Volgende.
- Vul achter Naam uw eigen naam in. Deze naam wordt bij de ontvangers van uw e-mail getoond als afzender.
- Zet achter E-mailadres uw eigen e-mailadres.
- Achter Server voor inkomende e-mail (POP3 of IMAP) en Server voor uitgaande e-mail (SMTP) zet u mail.initfour.nl.
- Indien het niet mogelijk is e-mail te verzenden via initfour (uw provider kan hier iets op tegen hebben) of u wilt de e-mail graag door uw virusscanner laten scannen, dient u een aanpassing te doen. U vult dan bij Server voor uitgaande mail de mailserver van uw provider in (In het geval van Ziggo zou dat bijvoorbeeld mail.ziggo.nl kunnen zijn.).
- Vervolgens vult u bij Gebruikersnaam en Wachtwoord de inloggegevens van uw e-mailaccount in.
- Klik op Meer instellingen....
- Ga naar het tabblad Server voor uitgaande mail.
- Vink het vakje voor Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aan.
- Kies voor Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.
- Ga vervolgens naar het tabblad Geavanceerd.
- Vink onder Uitgaande e-mail (SMTP) - Voor deze server is een gecodeerde verbinding vereist (SSL). Dit zorgt ervoor dat uw e-mail beveiligd verzonden wordt.
- Indien gewenst kunt u uw inkomende mail ook beveiligd laten binnenkomen. Vink dan het vakje onder Inkomende e-mail (POP3/ IMAP) - Voor deze server is een gecodeerde verbinding vereist (SSL)aan.
- Veel internetproviders nemen maatregelen om spam tegen te gaan. Een van die maatregelen kan het dichtzetten van poort 25 zijn. Als uw internetprovider poort 25 dicht heeft gezet, biedt initfour u twee alternatieven: poort 250 en poort 587.
- Klik vervolgens op Ok en in het venster e-mailaccounts op Volgende.
- De procedure is voltooid. Klik op Voltooien.
- U kunt nu het beste even controleren of alles naar behoren werkt. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar een e-mailadres (van uzelf of van iemand anders) buiten Initfour. Vanaf dat e-mailadres dient er vervolgens een bericht terug gestuurd te worden naar uw e-mailadres bij Initfour.
- Soms wil een virusscanner meekijken met uitgaande berichten. Omdat de e-mail verstuurd moet worden via een beveiligde verbinding (SSL) is dat niet mogelijk. Hierdoor kan de virusscanner de verbinding verbreken en is het dus helemaal niet meer mogelijk om e-mail te versturen. U kunt dit oplossen door bij de instellingen van uw virusscanner aan te geven dat uitgaande e-mail niet gescand moet worden.